Historie
Historie van de Kartfabrique
De Kartfabrique is gevestigd in het hart van de oude mengvoederfabriek van Ulbe Twijnstra. Ulbe Twijnstra heeft in de jaren ’20 een start gegeven van wat nu heeft geleid tot de Kartfabrique. Van de productie van lijnolie en diervoeder tot een locatie om te karten.
Ulbe Twijnstra
De ondernemende Fries Ulbe Twijnstra, die al olieslagerijen bezat in Akkrum en Franeker, wilde kort na de Eerste Wereldoorlog een landelijke afzet van zijn producten en zocht voor een nieuw te bouwen fabriek een geschikte locatie in het midden van het land. Deze vond hij vlakbij Maarssen, op een gunstig gelegen strook tussen de spoorlijn Utrecht-Amsterdam en het Merwedekanaal (nu het Amsterdam-Rijnkanaal).
De ligging aan goed vaarwater was voor de fabriek erg belangrijk in verband met de aan- en afvoer van de grondstoffen. Hiervoor werd zelfs een eigen insteekhaven gegraven vanuit het Merwedekanaal. Die haven is inmiddels gedempt en omgevormd tot parkeerplaats.
Bouw van de fabriek
In 1921 verrees op een steenworp afstand van Maarssen een moderne fabriek voor de persing van lijnolie en de productie van veekoeken. De fabriek werd grotendeels ingericht en bemand door Friese arbeiders, waarvoor de noodzakelijke huisvesting in het bescheiden Maarssen ontbrak. Met een garantie van de fabriek bouwde de gemeente aan de overzijde van het kanaal een wijkje met kleine arbeiderswoningen, dat tot op de dag van vandaag bekend staat als de Friezenbuurt.
Van olieslagerij naar mengvoederfabriek
Na de Tweede Wereldoorlog ging de fabriek over op de productie van olie uit copra; de gedroogde kokosnootvrucht. Hiervoor verrees in de jaren vijftig een opvallende tentvormige opslagloods, inmiddels omgedoopt tot Copraloods.
In 1962 werd de productie van olie stopgezet en legde de fabriek zich volledig toe op de productie van mengvoeders. Voor de opslag van granen was in 1960 reeds een hoge silo gebouwd – nu bekend als Silo 36 – die het complex nog altijd domineert.
De productiewijzigingen waren een direct gevolg van verschuivingen in vraag en aanbod op de wereldmarkt.
Het ontstaan van de Kartfabrique
In 1963 fuseerde Ulbe Twijnstra met Delfia mengvoeders uit Delft, waarmee de afkorting UTD is verklaard. In 1996 werd de productie naar Deventer verplaatst en verloor de fabriek, waar ooit 300 mensen werk vonden, haar functie. Een echtpaar uit Maarssen ontfermde zich over de fabriek en richtte het in als activiteitenbedrijf onder de naam “Kartfabrique”. Uitgangspunt daarbij was dat het historische en industriële karakter van het complex zo veel mogelijk behouden moest blijven.
Verliefd op oude fabriek
De oude fabriek stond 5 jaar te koop, want niemand was geïnteresseerd. Ondernemer Jan van Eck werd door een bekende verleid tot een bezoekje en was op slag verliefd op de ruimte. Er werd flink onderhandeld en op 15 oktober kreeg Jan de fabriek cadeau van zijn vrouw Krijnie voor zijn 50e verjaardag.
Industrieel erfgoed herbestemmen
Jan en Krijnie zagen in het terrein met de sfeervolle ruimtes een prachtige kans om een stukje historie te bewaren en het authentieke karakter te koesteren. De gedrevenheid voor het oude pand en de ideeën om de industriële omgeving optimaal te benutten, maakten het een decor voor een activiteitenbedrijf met een unieke uitstraling. Elke ruimte is liefdevol gerestaureerd met veel details uit het oude verleden en elke ruimte heeft zijn eigen verhaal en geschiedenis. Dat gevoel komt over op al onze gasten, iedere keer weer.