De minimale leeftijd en lengte
Van jong tot oud, iedereen is welkom bij de Kartfabrique! Er is geen minimum of maximumleeftijd om te mogen karten. Wel werken wij met minimumlengtes. Voor het karten (en lasergamen) is een lengte van 1.40m vereist.
Kinderen tussen 7 en 14 jaar oud moeten wel begeleid worden door een volwassene van 18 jaar of ouder. Maak er dus een gezellig familieuitje van!
Snelheid en kosten
De topsnelheid van onze volwassen karts ligt op 50 km/u. Door de vele chicanes en bochten is het wel knap lastig om de topsnelheid te halen, maar we zien het je graag proberen!
De kinderkarts gaan iets trager met 45 km/u en trekken langzamer op, maar alsnog zien we genoeg kleine snelheidsduivels voorbij vliegen, dus oppassen geblazen!
Je kart per heat en een heat duurt 10 minuten. In principe kan je dus zo lang karten als je wilt zolang er plek is. Wel is het verplicht om twee heats rust te nemen tussen jouw heats door, omdat karten lichamelijk best zwaar is.
De kosten per heat zijn €17, maar met elke extra heat krijg je €2,50 korting, dus dan betaal je maar €14,50!
Tip 1: De ideale lijn
Het is natuurlijk verstandig om zo snel mogelijk over het circuit te rijden. Dit doe je door een speciale lijn te volgen. Die lijn wordt de ideale lijn of racelijn genoemd. Als eerst stuur je naar de buitenbocht, daarna stuur je naar binnen. Zo kan je zo snel mogelijk door de bocht scheuren! Dit geldt voor alle bochten. Als je het moeilijk vindt om een ideale lijn te vinden kan je ook altijd een ervaren karter volgen, zodat je kunt afkijken hoe hij sommige bochten neemt. Kies niet een te snel iemand uit, want anders kan je hem niet bijhouden.
Tip 2: Gewicht aan de buitenzijde
Als je aan het karten bent, ben je snel geneigd om naar binnen te hangen, maar dat moet je juist niet doen. Als je namelijk naar buiten hangt krijg je meer grip bij de buitenbanden. Als je meer grip hebt, kun je harder racen.
Tip 3: Niet teveel sturen
Een andere goede tip is niet te veel sturen. Als je teveel stuurt of onnodig stuurt in een race, kost dat je snelheid. Stuur daarom alleen als het echt nodig is.
Tip 4: Bereid je goed voor
Het is natuurlijk ook handig om alvast de baan te bestuderen. Je kunt je voorbereiden met behulp van een plattegrond van het circuit, waarop de ideale lijn en de rempunten zichtbaar zijn.